Thursday, July 30, 2009

baby comel NICU

bismillah.
minggu ini saya berada di ICU dan NICU. ICU- intensive care unit. NICU- neonate intensive care unit. neonate tuh maksudnya newborn. 4minggu terawal hidup baby. semalam saya incharge kat NICU. ade 2orang baby yang sgt comel tapi sakit. baby tuh tidaklah sakit sangat kan, cuma perlu jagaan rapi.

semalam saya Fully incharge NICU2. baby saya mengalami grunting. grunting bermaksud baby bernapas ade bunyi2 and laju. apa yang saya kene buat ialah vital sign monitoring, feeding baby, cuci pampers sume, tulis report. kerja saya asyik tengok je baby tuh. comel nye. baby ni baru lahir hari isnin hari tuh, pastu ade grunting, terus hantar ke NICU. mak baby oprate, tak bersalin normal sebab severe pre-eclampsia. pre-eclampsia secara ringkasnya ialah blood pressure sangat tinggi yang boleh develope sawan. sebelum terjadi sawan, keluarkan la baby cecepat. sebab bahaya untuk baby dan mak baby.

uniknya baby yang saya jaga ni ialah die baby IVF: in-vitro fertilization, parents baby nih lame dah kahwin takde rezeki nak ber-baby. mase try IVF pon 1 ovum je yang jadi, ini memang precious baby. doktor sempat pesan kepada saya untuk jaga bayi ini elok-elok, sebab die precious kan. nak baby cepat sihat, cepat leh naik kat wad dengan mak baby. mak baby tak tengok2 lagi baby sebab mak baby oprate tak larat nak pergi NICU. so far semalam keadaan baby sangat baik! sukenye saya. :)


comelnye die tido..

oh ye, disebabkan sekarang saya dah final year, saya kene belajar tentang management, dan berperanan sebagai TEAMLEADER satu wad dan menulis report2 tentang pesakit yang saya jaga. saya yang bertatih baru nak belajar tulis report pon main bedal sahaja tulis report. contohnya begini. contoh je ye~

took over report from morning shift. received baby under open incubator with o2 support using headbox 5L/min. general condition of the baby : pinkish, warm to touch, crying on and off and moving all limbs. vital sign stable. HR: 130 bpm, RR: 63/min, SPo2: 97%. Ryles tube feeding with SNOW 15mls/3hourly.

kalo yang pendek/update punya begini:

baby PU and BOx1 small amount. pampers changed. baby's condition stable.


cerita pasal baby lagi satu pula. baby NICU1 ialah baby pre-mature. baby lahir pada umur 26minggu iaitu baru 6bulan 2minggu. die sangat kecil. beratnya tak sampai 1kg. baby ni sangat2 kene di jaga dengan baik. saya tidak boleh simply nak pegang2 die atau apa pon. baby berada dalam close incubator. kepala, mata, hidung, mulut, tangan, kaki sume kecik. cube tengok gamba bawak nih. nih gamba tangan saya.



note: sila rujuk gambar di diatas. lengan baby sebesar jari telunjuk saya sahaja. tapak tangan saya without jari lagi besa dari kepala baby. kaki baby dari ibu jari kaki hingga ke tumit hanya sebesar ibu jari saya. jari baby apatah lagi kan. huu, sgt kecik. tapi kecik bukan sebarang kecik. die ligat gile. tidur macam superman. sampai tercabut pampers! ahaha. die sangat kecil kan, sampai pampers bersaiz S terpaksa di kerat 2 baru muat. itupon tertanggal juga sebab longgar. hehe. akak doakan baby besa sihat cepat2 ye :D akak ke??

semoga kedua-dua baby ini sihat dan dapat hidup seperti bayi2 dan kanak2 yang lain. inshaAllah. amin.

hurm, jauh lagi perjalanan hidup kita. kita tak tahu lagi anak-anak kita nanti macam mana. jadi beginikah? sihat kah? cacat kah? tidak beranakkah? pernah terfikir ke? biasalah manusia, selalu fikir yang indah2 belaka sahaja. berdoalah dari sekarang semoga kita di anugerahkan kesihatan yang baik, keluarga yang harmoni dan bahagia, pasangan yang memahami dan penyayang, hidup yang diberkati oleh allah. amin.

eyh, lapar lah. nak makan. salam

2 comments:

MaRyAm DzuLkifLi said...

severe pre-eclampsia = tekanan melebihi 160/110,,berat badan ibu naik 2kg/minggu ehh /minggu ke /bulan~
hahahaaa lupa aa~balik ni cek lg~alaa muni mesti baby NICU1 tu cam baby kucing kan~hurmmm~yg baby 1st tu mmg sgt precious~jadi anak kesayangan~harap membesar jadi anak yg soleh la~tu pon kalo islam~hehee~ebat aa muni~org nnt mesti cam xtol je time tulis report~wuuuuu~

murniizar said...

besa skit la dari anak kucing. tapi mase lahir tuh sgt kecik la. ahaha. repot ebat? pektis mek perfek! cewahhh