Thursday, May 06, 2010

everyoneconnects


alkisah: kenape aku dah lame gile tak online sampai semua orang rindu-rinduan and kenape blog ini tak diupdate dan terbiar seperti kucing kurap di jalanan tanpa hala tuju hidup yang jelas.

Amaran: ini kisah yang bosan. sape2 yang dah dijangkiti sindrom bosan, digalakkan untuk TIDAK membaca entry ini atau anda mungkin akan mati kebosanan. ehe.

lepas abes belaja dulu, aku bentikan kejap line streamyx yang kat hostel sebab tatau nak duk katne time keje nanti. sebulan berlalu, alhamdulillah dapat umah kat tempat yang same, bangunan yang sama, cume tingkat dan 'wing' saje yang lain.

bila dah start keje, aku pon pegi ke tmNet terdekat nak continue streamyx. jumpe org kaunter, isi2 borang dengan lengkap, menunggu sehingga nombor giliran di panggil. sampai mase, borang aku tadi di check oleh kakak yang cun + baik. bermula lah konversasi [ade ke word melayu cemni?]

akak kaunter cun: la, ini adik tuka tingkat je kan. dekat sangat dengan rumah lame. tayah tukar number pon takpe.
aku cun jugak: erk, tayah? habis tuh cemane sekarang?
akak kaunter cun: sebab adik dah dtg, akak update je la. then nati akak ade org dtg umah adek pasangkan telefon, oke? tapi ade service charges jugak, nati masuk dalam bil talipon je. around rm50.
aku cun jugak: owh. ok la cemtuh. thanks.

alkisah, seminggu lepas tuh en.Basir [bukan nama sebenar] dtg rumah. pasangkan telefon rumah. kehendak tuhan aku ditakdirkan kerja time tuh. tak pasal2 la kawan aku kene bayar upah en.basir dtg pasang talipon rm30. then en.basir telefon aku, dengan slang jawa die yang superb maveles, die mengkhabarkan kabar berita telefon dah boleh guna. aku tanye bile streamyx bleh on balik, die kate seminggu dua nih org dtg pasangkan. okeh, aku tunggu.

alkisah lagi, 2minggu lepas tuh, ade org telekom yang talipon aku terus menerus. aku kunun bz woman, tak sempat2 nak angkat phone die. sekali aku angkat, sempat la die bebel dulu kat aku sebab tak angkat talipon. [hey, suka hatilah!] ahaha, keje beb, takan tengah cocok2 org nak jwb phone? ahaha. ok2, sambung. die tanye umah dah pasang talipon belum. aku kabo la kat die yang en.basir dah pasang. rupa2nya en.basir tak bgtau mereka, jadi tak dapat nak proceed proses streamyx. jadi rugi mase aku 2 minggu. ahah. mereka kate dalam 2minggu lagi streamyx jadi buleh gune. oke, aku tunggu.

alkisah, setelah sebulan 2 minggu, tunggu punya tunggu, tak kunjung tiba jugak org streamyx. ini sudah lebih sehingga menggugat iman aku, dah pikir2 nak pegi beli broadband. tapi aku talipon TM dulu. lepas cakap ngan pegawai, die kate streamyx aku dah lame dah ON. die kate on je modem sume then buleh gune. hoh? i tot ade org dtg umah nak pasang kan. rupenye kene buat sendiri. haahah. cis, cis, cis, sgt sengal oke. tapi yang laagi sengal ialah aku TAK TAHU nak pasang modem tuh sume. ahahah.

jadi hari nih aku ngan anie sedaye upaya try2 la pasang. ulang suara, SEDAYE UPAYE. tibe2 rase macam technician lak pegang banyak2 wayar. [poyonye] tapi tak dapat gak connect. mungkin kurang pengetahuan. disebabkan seorang kawan aku iaitu kak tik yang mahir dalam alat2 elektrik, aku pon pakse mintak tolong dtg umah pasangkan. die pon dtg dan tak sampai 10minit, jeng jeng jeng, tenet terus connect. adoi. memang perkasa tangan die tuh. magic orang putih kate. terima kasih kak tik. wee~ ^_^

begitulah kisahnya kenape aku dah lame tak online. balik umah pulak dah penat, memang malas nak online. kesimpulannya, mase untuk mengaktivekan ini mengambil masak 2bulan 3 minggu. jadi sekarang baru terasa dunia dihujung jari kembali. cewah. ahhaha. tibe2 rase nak nyanyi lagu senario sebab banyak sangat perkataan alkisah.

alkisah nak jadi kaya raya, nak mengejar uang berjuta-juta. modalnya alahai senang saja, cuma hanya nak carik mangsaaaaa~ ahha.

tahukah? sila rujuk sini untuk lagu skim cepat kaya by senario. minit ke 1:45 or 3:56 to be exact.

hu, tak sangka aku layan senario dulu. '-___- dah, jom tido.

4 comments:

Cerita aku said...

hahahha.agak sengal cerita kamoo ini.hehe

murniizar said...

aah. anda berjaya menghabiskan bacaan tanpa meragut nyawa. ahahaha ;p memang sgt sengal.

Maya Ijau said...

cerita kedai kopi..cerita kedai kopi..

murniizar said...

masing masing ada masalah sendiri, masalah dunia, masalah peribadi~ ;p