Friday, January 14, 2011

grr geram!

kat hospital aku bekerja sekarang nih kan, waktu dulu, setiap wad adalah wad campuran. tak kesah sakit apa, patah kaki, sakit mata, batuk, cirit-birit, budak2 sakit semua campuran. ikot kehendak pesakit mahu bilik dan katil bagaimana. eh, tapi kalau wad kanak-kanak dan bersalin itu lain lah wad nya.

tapi sekarang,

wad dah ikut disiplin. contoh wad di tingkat 5 untuk kes surgikal. seperti ortho, ENT, eye, surgical operate sume la kan. wad tingkat 7 pula wad medikal. contoh seperti sakit jantung, batuk-batuk, masalah pernafasan, saraf dan lain-lain. wad aku di tingkat 4, adalah untuk kes-kes gynae dan antenatal. seperti masalah sakit puan dan masalah sebelum dan ketika mengandung.

tapi, wad aku juga adalah wad kedua medikal. maka, jika wad di tingkat 7 penuh, maka kes-kes medikal akan dimasukkan ke dalam wad aku. wad aku kalau dilihat memang nampak seperti tidak ramai pesakit. kerana kebanyakan pesakit masuk sebentar sahaja. contoh seperti kes keguguran. masuk pagi, D&C [cuci] kemudian pada malamnya boleh discharge. macam day-care juga. maka bila waktu malam, pesakit tidak ramai.

yang aku nak ceritakan sebenarnya sekarang ialah, wad aku sekarang penuh dengan pesakit medikal. semua orang selalu tak berpuas hati dengan wad aku. aku geram juga. nak tahu kenapa? memang wad medikal di tingkat 7 sudah penuh, mahu tak mahu memang aku dan kawan-kawan terima sahaja kes-kes medikal. tetapi orang-orang di kaunter utama yang berautoriti untuk mem-booking bed di wad yang berkaitan, langsung tidak ada consideration. kalau kes-kes medikal, terus sahajalah call wad tingkat 7. kalau kes O&G, call sahajalah wad aku. masalahnya sekarang, walaupun wad tingkat 7 tak penuh, mereka mesti mahu book di wad aku. tambahan kerja pula aku kena investigate wad lain betul ke dah penuh kerana menurut memo, limpahan pesakit baru masuk ke wad aku. oohh, susahnye nak taip guna bahasa yang tertib.

ceni, aku geram tau. kalo contoh kat wad surgical tibe2 ada case gynae, menggelabah seisi wad tuh nak mengtransfer pesakit ke wad aku. aku kadang-kadang terasa marah jugak la. dorang nak transfer patient sebab tak reti nak manage. ehhh, masa korang student dulu ada belajar spesific ke? belajar semua kan? geram la aku.

satu hari tu, wad aku ada pesakit ortho, iaitu lebih afdol la kalau diletakkan di wad tingkat 5. tapi sister aku selalu pesan, jangan kelahi. jaga je semua patient. tak apa. tapi kawan-kawan aku saje nak test. kitorang pon call wad surgical tingkat 5. beritahu yang kununnya kitorang nak transfer patient ke wad mereka. tahu apa mereka jawab? 'ehhh, amne boleh suka-suka hati je nak transfer patient. kalau dah admit kat wad korang, jage je la. lagi pun matron tak bagi sesuka hati nak transfer patient'. wooooooooooohh!! abes yang korang sesuka hati nak transfer patient kat wad aku boleh? aku bukan nak transfer kes lain pon. oh, sangat geram. sebab perangai same je semua. bukan main lagi kurang ajar. naseb baik aku bukan nak transfer patient betol2. haihh.

lagi satu, this whole week kan, sume patient dari icu, sume transfer ke wad aku. patient icu dah la staff nurse kene ambik patient dari icu. alasan: transfer wad aku sebab kesian kat staff kat wad medikal tingkat 7. dorang penat. ehhhhh, abes? kitorang nih macam robot kot. set je mode ape nak. pastu on. tak tahu penat. mantap betol la kan. aku hari-hari balik lambat tahu? takde sape tahu. takpelah, tapayah kesian kat kitorang. takpe takpe.

doktor pun samee. same je. asyik-asyik kate wad lain sibuk. wad aku staff nurse goyang kaki. sbb hari tuh penah sorang doktor nih marah-marah sebab tak ada staff nurse nak ikut dia round wad. masa tuh sangat havoc wad. macam-macam kene buat. ooh, marah pulak. sebab wad sibuk la takde sapa nak ikot anda! hish. dah la wad aku nih ramai orang berhenti keja tinggal staff nurse kurang 5 dr kuota staf nurse wad lain. pastuuuu kan, hari tuh orang admin bengang hape tah, die kate nak amek sorang staffnurse wad aku, hanta g wad lain. naik hangin la sister aku! naaseb baik ada sister yang nak membela nasib. huuu. geram la.

pastu, hari tuh aku keje malam. ohh, tibe ade kes dr icu nak transfer in. aku nak pegi amik patient tuh. then tibe patient kat wad aku nih ha chest pain. kene wat ecg, fax result ke dokter, bla bla bla. tibe staff icu sungguh belagak la. sungguh belagak marah2 aku sebab tak nak ambik patient. eeii, aku bukan tak nak amibik yee. aku nih duk wad. duduk WAD. jadi patient ramai. RAMAI. tahu? kau duduk icu jaga sorang dua patient je. eehh, geram nye aku. hamboi, baru je dishuffle ke icu dah hidung tinggi nampak? taubat aku tanak keje kat icu.

oohh, aku geram lah. aku tak suke la. hishh. malas la nak sambung cerita. kalau tanak ikut peraturan, tapayah buat peraturan. tapayah nak edar-edar memo. tahu tak? bye.

[[[astaghfirullahal 'azimm]]]

No comments: