Friday, December 23, 2011

first time


23rd December 2011, 11.30pm
Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur

Harini aku dtg keje lambat. Sebab terperangkap dalam jam yang memang aku tak rancang akan kesesakannya. Mula-mula memang aku nak mengelat tamau datang kerja sebab serius seseriusnya aku tersangkut dalam jam yang aku tak tahu bila aku akan bergerak dan sampai kedestinasi. Aku telefon wad, rupanya wad boleh tahan ramai pesakit. Mereka suruh juga aku datang walaupun aku lambat gila. Hahha. Pasrah. Aku tiba dihospital jam 3.30pm.

Setibanya kat hospital, aku macam lip** kudung meng-attend semua patient. 'Ting, ting, ting' bunyi callbell. Oh! Patient dah fully. Fully tu maksudnya cervix iaitu laluan keluar baby dah meluas membolehkan baby keluar. Apa yang perlu ialah meneran. Jap, aku keliru pulak, sekarang ade lagi gune word IAITU? Sebab dengar dulu ade org sebut kata IAITU dah hapus. Anda Tahu tak? Hurmm

Okeey okeeyy. Point ni lah yang aku nak cerita sebenarnya. Aku dengan seorang senior staff nurse midwife attend patient tersebut. Senior tu aku panggil mami. Umor die same dengan buya. Kelakar kan? Rakan sekerja sebaya bapak sendiri. Heheh. Maka, aku dan mami attend la pesakit ni. Prepare segala alatan suction set delivery sume. Selaku hospital private, kalau ade delivery, satu bilik ade doktor, bidan dan staffnurse. Doktor conduct delivery, bidan prepare2 untuk suction baby, aku iaitu staffnurse sebagai runner, nak rekod masa, tulis name kat tag semua lah. Alahai, tak sampai pointnye lagi. Haha

Haa, sebenarnya, mami bagi aku jadi bidan rini. Hewhew. Mula2 aku tamau, sebab neves datang lambat tak reda lagi. Tapii kan, bila lagi. Maka aku pakailah sterile glove dan ready lah nak suck baby. Encourage patient. Encourage? Tu maknanya aku jadi pom pom girl memberi semangat kat pesakit tu untuk teran. Heh. Best wo. Aku pun terasa cam nak beranak skali. Haha. Ok2, sambung cerita. Baby keluar, aku pun suck baby. Alamakkk! Suction tubing ni halus benorr, nak pegang pon susah. (Eleh, salahkan tubing padahal tareti suck. Haha) aku pon buat muke kompidenn jew suck baby. Doktor pun baik, die tau aku 1st time. Pastu aku pun pass baby kat mak die. Biar peluk2 seme. Then tolong doktor collect blood dari tali pusat tu. Pastu ikut jelah arahan dokter, shoot IV Syntometrine, then bagi lah ape2 barang yang dokter nak. :) (inilah point nye yang nak diceritakan tadiii. Hik3)

Pastu, patient aku ni ade bilateral bartholin cyst. Dah alang2 ni, dokter trus buat cystectomy. Pastu doktor pack gune gauze and povidone. (Fyi, gauze tu cam kapas jaring2, povidone-iodine tu solution yang kaler kuning, alaa, salu ade dalam first aid box tu). Macam biasa, aku lah kene tuangkan povidone tu kat gauze. Pastu aku tuang aa sikit. Separuh botol. Pastu dokter cakap 'eh, kedekutnye. Ni mesti tapenah ikot dokter buat ni, tu tak tahu nak tuang banyak mane.' Erkk. Aku pun jawab ' saya penah aa ikut, tapi haritu dokter suh saya tuang sikit je, haa, haa?!? '  Tapi tu aku jawab dalam hati je. Malas nak menjawab bergaduh  dengan dokter. Hahaha. Poyo gile ayat. Tapi siyes, dokter tu leh tahan aa baikk. :)

Lepas setel segala stitch, aku pon membersihkan patient, lap2 seme ape yang patut. Selesai dengan patient, pegi cuci placenta, then topup trolley. Aku rasa syiok aa jugak dapat buat banyak mende best2 gini. Thanks to mami sebab tolong guide aku buat itu ini walaupun sikit je. Ahahaha. Tengkiu jugak kat dokter, sebab tak marah aku, aku budak baru belajar. Hehe.

Okelah, itu sahaja cerita untuk hari ini, lain kali aku cerita lagi. Tata titi tutu.

Psst. Rini aku jalan2 ngan diknor. Pergh, tapenah rase ade adik yang boleh tahan kecik aa sebab baru form 2. Hehe. Salu jalan ngan adik yah ngan awn je. Hik3.

Ok wasalam :)


No comments: